Bändisoittoa

/
0 Comments
Toisella demokerralla testasimme perinteistä bändisoittoa Musatornilla. Viime syksyn ajan olemme yhtyesoiton jatkokurssin yhteydessä jo käyttäneet Musatornia bändisoitossa ja nyt tarkastelimme sitä enemmän pedagogisesta näkökulmasta.

Lähtökohtaisesti bändisoittoa voi Musatornilla lähestyä joko kuulokkeet päässä soittamalla tai kaiuttimista kuuntelemalla. Kuulokkeet mahdollistavat sekä itsenäisen oman soittimen opettelemisen että yhdessä soittamisen siten, että kaikki soiton osa-alueet kuuluvat selkeästi jokaiselle soittajalle. Ilman kuulokkeita soittaminen taas antaa idean siitä, miltä soitto kuulostaa live-tilanteessa. Kuulokkeilla ja ilman kuulokkeita soittaminen luovat yllättävän erilaisia oppimiskonteksteja.

Kokeilimme soittoa Sannin Hakuna matata -biisin tahtiin. Aloitimme ensin kuuntelemalla kappaleen, jonka jälkeen syötimme sen Beat Time -sovellukseen. Beat Timen avulla kappaletta pystyy joko hidastamaan tai nopeuttamaan ja jopa transponoimaan! Varsin kätevä ja monipuolinen sovellus oikeastaan ihan millä luokka-asteella tahansa. Yhdistämällä kuulokkeet Musatorniin kaikki voivat kuunnella yhdestä iPadista tulevaa kappaletta, transponoituna tai tempo muutettuna tai ilman, seuraten samalla vaikkapa lyriikoita tai sointukiertoa omilta iPadeltaan. Vaihtoehtoisesti jokainen pystyy tietenkin kuuntelemaan kappaleen myös omalta iPadiltaan - kuitenkin esimerkiksi kappaleen sävellajin ja halutun tempon kollektiivinen valitseminen, sekä yhdessä soitto kappaleen soidessa samanaikaisesti taustalla onnistuvat paremmin kaikkien kuunnellessa yhdessä.

Kuuntelemisen jälkeen jokainen voi aloittaa oman instrumenttinsa kanssa työskentelyn. Beat Timen avulla tempoa ja sävellajia voi säätää haluamakseen. Opettajan on helppo siirtyä oppilaasta oppilaaseen ja auttaa jokaista yksilöllisesti häiritsemättä muita. Kuulokkeet antavat jokaiselle soittorauhan ja sen luulisi hiljentävän kovimmatkin pulisijat edes hetkeksi... ;)

Yksin soittamisesta on luonnollista siirtyä yhdessä soittamiseen. Stemmoja voi harjoitella osan porukan kanssa sillä välin kun muut harjoittelevat tornilla. Musatornin avulla oppilaat voivat soittaa sekä kappaleen päälle että ilman sitä, ja jokaisen kuulokkeisiin voi liittää esimerkiksi metronomitikityksen pitämään pakettia kasassa!




Jälkiajatuksia

Musatorni toimii bändisoitossa mainiosti ja vuorovaikutus sen ympärillä työskenneltäessä on melko aukotonta. Soiton äänenvoimakkuuden säätäminen on ehdoton plussa ja myös miksaaminen sujuu kätevästi - kenenkään ei siis tarvitse halkaista tärykalvojaan, ja sekä oman että muiden soiton kuulee inhimillisellä voimakkuudella. Luokassa torneja voisi jopa olla kaksi, jolloin kaksi eri bändiä pystyisivät treenaamaan samanaikaisesti. Toisaalta yhdelläkin pääsee jo pitkälle, sillä tornin hauskuus piilee mm. siinä, että sen voi siirtää ihan mihin tahansa tilaan - bändisoitto voi onnistua jopa käytävässä luokan ulkopuolella kuitenkaan häiritsemättä muita oppitunteja!

Tällä kerralla käytimme viittä eri sovellusta: Beat Timea (kappaleen hidastus/transponointi), Scanneria (nuotin skannaus), Dropboxia (nuottien jakaminen ja selaaminen), Garageband (laulu, kitara, keyboard) sekä BIAS amp (kitara- ja bassovahvistin). Beat Time -sovellus on ehdottomasti tulevien musiikintuntien ykkönen transponointiin ja tempon muuntamiseen. Sovelluksen avulla syntyy hyvä “taustanauha” kappaleen harjoittelemiseen.

Ainut soittaja jonka roolia pohdimme on rumpali, joka on aina hieman erillään muista soittajista - tornin muodosta johtuen joku on jatkuvasti ainakin osittain selin rumpaliin. Musatornin voisikin sijoittaa mahdollisimman lähelle rumpuja, myös vuorovaikutuksen lisäämiseksi rumpalin ja muun bändin välillä.

Ilman kuulokkeita soittaminen toi hämmentäviä hetkiä, sillä oma soitto kuuluikin PA:sta eikä vahvistimesta soittajan vierestä. Akustinen kitara loi hilpeitä hetkiä iRigiin liitettynä BIAS ampin kanssa - soundivaihtoehtojen joukosta löytyi akustiselle kitaralle myös sähköinen särösoundi. “Perinteisen bändisoittajan” näkökulmasta katsottuna vaatii kenties myös hieman aikaa tottua siihen, että oman soittimen ääni ei kuulu viereisestä vahvistimesta, vaan joko kuulokkeista tai PA:sta.

Laitetuntemus on myös Musatornin käytössä äärimmäisen tärkeää ja tornin käyttöön on perehdyttävä kunnolla ajan säästämiseksi. Torniin liittyvät ominaisuudet ovat helposti käden ulottuvilla kunhan laite on täysin käyttäjän hyppysissä, mitä se ei meidän kohdallamme vielä aivan totaalisesti ole. Vaikeus ehkä liittyy myös sovellusten ja näiden ominaisuuksien riittämättömään tunnistamiseen, joten myös iPad laitteena on oltava hyvin hanskassa. Kun iPad ja Musatorni kaikkine laitteineen on käyttäjänsä hyppysissä, on sen käyttäminen mutkatonta avaten aivan uusia lähestymistapoja musiikintunneille.


You may also like

Ei kommentteja:

Sisällön tarjoaa Blogger.