Kitarapiiri

/
0 Comments

Tämän kertaisen tuokiomme teemana oli kitarapiiri. Tuokio eteni tiivistetysti siten, että viritimme ensin kitaramme, jonka jälkeen treenasimme Haloo Helsingin kappaletta ”Kuussa tuulee” itsekseen ja yhdessä testaten samalla eri kitarasovelluksia. Lopuksi jaoimme toisillemme ajatuksia ja fiiliksiä tunnin annista.
  

Sähkökitaroiden viritykseen käytimme iPadin sovellusta Jam Up Pro. Yksi meistä soitti akustista kitaraa, ja sen viritykseen sopiva sovellus oli Guitar Tuna. Kitaravahvistimet löytyivät myös iPadista -  Bias oli toimiva ja helppokäyttöinen kitaravahvistinsovellus. Soitinten virityksen jälkeen pääsimme itse soittamiseen. Aloitimme biisin työstämisen kuuntelemalla ensin yhdessä kappaleen Beat Time –sovelluksen kautta. Beat Time on siitä mahtava, että sillä voi hidastaa tai nopeuttaa tempoa sekä vaihtaa sävellajia. Treenitilanteessa se on todella hyödyllinen apuväline!

Seuraava sovellus, jota käytimme oli String Master. Tämän sovelluksen avulla opiskelimme kukin itsenäisestä Musatornin ympärillä kappaleemme sointuja. Ensin meni tietysti aikaa tutustuessa itse sovelluksen käyttöön, mutta aika pian huomasimme sen loogisuuden - ja ei kun treenaamaan! String Master sopii mainiosti niin aloittelevan kitaristin kuin ammattilaisenkin apuvälineeksi. Myös koulumaailmaan sovellus käy erittäin hyvin. Sovelluksen avulla voi treenata kitaralla sekä sointuja että yksittäisiä melodioita.

String Masteria käytettäessä iPadin näytöllä on näkyvillä kitaran kielet. Alareunasta voi vaihtaa soinnun rullaamalla sointuvalikkoa, jolloin näytölle ilmestyy ensimmäinen tapa soittaa kyseinen sointu. Sointukäännöstä voi nimittäin vaihtaa lukuisia kertoja, mikä tarjoaa haasteita jo perussoinnut osaavalle soittajalle. Esim. D-duuria harjoitellessa sovellus tarjoaa ensimmäiseksi perinteisen D-duurin avosointuotteen, joka näkyy näytöllä olevan kitaran kielillä. Soinnun saa myös kuulumaan, joten omaa soittoa voi verrata siihen. Mikäli haluaa soittaa D-duurin jollain muulla kuin ensimmäiseksi ehdotetulla tavalla, sointukäännöksen rullasta löytää runsaasti erilaisia käännöksiä.

Käytimme siis String Masteria valitsemamme kappaleen sointujen työstämiseen. Jokainen treenasi ensin sointuja itsekseen. Koska demoryhmässämme on eritasoisia kitaristeja, kiinnitimme tavallista enemmän huomiota eriyttämiseen: kappaleen sointuja sai soittaa oman valinnan mukaisesti jollakin seuraavista vaihtoehdoista:
1. taso: virtuaalikitaran soitto (esim. Garagebandin kitaralla)
2. taso: akustisen/sähkökitaran soitto: bassoäänet
3. taso: akustisen/sähkökitaran soitto: powersoinnut
4. taso: akustisen/sähkökitaran soitto: koko soinnut

Kun jokainen oli treenannut sointuja kuulokkeet päässä omavalintaisella tavallaan, yhdistimme iPadien äänilähteet niin, että jokaisen kuulokkeista kuului kaikkien soitto. Yhteismusisointi oli oikein mukavaa, kun jokainen sai osallistua itselleen sopivalla tasolla! Soittoharjoituksen jälkeen tutustuimme myös pikaisesti Guitar Pro –sovellukseen. Sovelluksen idea on lyhykäisyydessään, että siinä näkyy kappaleen nuotit sekä tavallisina nuotteina että tabulatuurina. Lisäksi sovellus soittaa kappaleen, joten sitä voi käyttää malliesimerkkinä tai vaikkapa taustana omalle soitolle. Tämän sovelluksen tiimoilta hieman epäselväksi jäi, voiko siihen tuoda itse tehtyjä nuotteja. Tutustuessamme Guitar Prohon opimme vain sen, että sinne voi tuoda ainakin sovellusta varten tehtyjä, valmiita kappaleita Googlen kautta (kirjoita Googleen kappaleen nimi + ”gp3” tai ”gp4”). Jos sovellukseen voi tuoda myös itse tehtyjä (esim. Sibeliuksella kirjoitettuja) nuotteja, sitä voisi hyvinkin käyttää koulumaailmassa.

Tässä hieman soittotunnelmia!
Lopuksi kokosimme yhdessä ajatuksia kuluneesta tuokiosta. Olimme kaikki samaa mieltä siitä, että sovellukset helpottavat kitaran opiskelua. Esimerkiksi String Masterilla sointujen hahmottaminen ja katseleminen näytöltä voi avata ihan erilaisia oppimisen oivalluksia kuin oikeaa kitaraa soittaessa. Toisin sanoen ko. sovellus parhaimmillaan helpottaa ja tukee kitaran sointujen ymmärrystä. Lisäksi kehuimme sovellusta sen käyttökelpoisuudesta – se sopii niin aloittelijalle kuin ammattilaisellekin, joten se soveltuu erinomaisesti myös koulujen musiikintunneille.
Puhuimme myös eriyttämisestä, joka onnistuu Musatornin avulla mainioisti. Musatornin äärellä voi treenata yhtä aikaa erilaisia oppilaita soittotasostaan riippumatta. Kuuloketyöskentely mahdollistaa omatoimisen oppimisen, mutta kuulokkeet saa nopeasti kytkettyä myös niin, että kaikki kuulee toisensa. Musatornin lisäksi sovellukset ovat oiva apu eriyttämisessä. Esimerkiksi Garagebandin virtuaalisoittimilla yhteismusisointiin voi osallistua sellaisetkin oppilaat, jotka eivät hallitse kyseisen soittimen soittotaitoa. Virtuaalisoittimet laskevat kynnystä musisointiin, mikä on todella positiivinen asia! Niiden kautta voi saada myös kipinän opetella soittamaan kyseistä soitinta muutenkin kuin pelkästään iPadin kautta.
Eriyttäminen on (musiikin)opettajan tärkeä tehtävä, jotta jokainen oppilas saisi edetä yksilöllisesti, omien tavoitteiden mukaisesti ja omia taitojaan kehittäen. Musatorni ja sovellukset tuovat parhaimmillaan apua eriyttämiseen, mutta se vaatii aina tietysti myös opettajan ammattitaitoa. On osattava kehitellä sellaisia tehtäviä ja harjoituksia, joissa oppilaalla on mahdollisuus valita eri vaikeusasteista itselleen sopiva vaihtoehto. Oppilaan motivaatiota vahvistaa se, kun hän saa itse valita sellaisia harjoitteita, jotka eivät ole liian haastavia, mutta eivät liian helppojakaan. Eriyttämisen tärkeyden ymmärtäminen ja sen tekemisen taito tulee olla opettajan hallinnassa, mutta Musatorniin tutustuneina olemme sitä mieltä, että Musatorni sekä erilaiset sovellukset luovat paljon mahdollisuuksia opetukseen – ne tukevat ja auttavat eriyttämisessä ja muissakin opetuksen eri osa-alueissa.



You may also like

Ei kommentteja:

Sisällön tarjoaa Blogger.